Tisdagstips: #popa16

Glitter, turkos swimmingpool, coolhet i överflöd, konfetti, såpbubblor, dans och kärlek är bara några av de ord som beskriver Popagandafestivalen! Den 26-27 augusti kommer Eriksdalsbadet i Stockholm att fyllas med grymma artister, band och musikentusiaster. Tre år i rad har jag gått på denna fantastiska festival och jag kan definitivt säga att det är en av de bästa festivalerna jag varit på. Det är väl därför jag återkommer varje år. Den går av stapeln någon vecka efter att skolan dragit igång, och precis som festivalen själva beskriver det; ”Först popaganda, sen höst”. Det blir alltid en fartfylld och somrig helg, som drar ur den där sista sommarkraften innan mörkret. Extremt välbehövligt, enligt mig. Eftersom jag tycker så mycket om Popaganda och tycker att alla som har möjlighet borde befinna sig på Eriksdalsbadet just den här helgen, tänker jag nu skriva om festivalen och om de akter som nu är klara för årets festival. Jag hoppas att det uppskattas.

 Dessa artsiter och band är än så länge klara för popaganda 2016:

Samt Marit Bergman.
 
När jag skrivit klart nästan allt insåg jag att det ju står info om alla akter på popagandas hemsida... Mycket bättre än jag skriver dessutom. Typiskt mig. Men eftersom jag suttit uppe hela natten och naivt flipprat över tangentbordet, tänkte jag att jag måste lägga upp detta inlägg i alla fall. PS! Det är ganska långt... Okej, nu startar vi!
 
Belle & Sebastian
 
Belle & Sebastian är en skotsk duo som bildades år 1996. Dess finstämda indiemusik har inslag av såväl soul som funk, otroligt vackert att lyssna på. Musiken bär mig bort till en drömvärld av ängar, mjukt solsken och vattenstänk. En livespelning med Belle & Sebastian är inget du vill missa, de är nämligen riktigt drömmiga att se live.

 

Years & Years

Detta är elektropop-trion som ligger bakom dunderhiten ”King”. Jag vågar påstå att det är många som haft den låten på läpparna, eller sjungit med då den spelats på radio. 2015 släpptes debutalbumet ”Communion” som verkligen är coolt och krispigt. Musiken beskrivs som en blandning av electropop, RnB och house, vilket jag delvis kan hålla med om. Live kan jag tänka mig att det kommer vara bra drag, samtidigt som det unika soundet kommer vara mycket påtagligt. Men det återstår att se.

 

Crystal fighters

Ännu en elektronisk grupp, från London. Men musiken har även inslag av folkmusik. Crystal Fighters låtar har inga felsteg, snuddar på perfktion. Det är sådan musik som passar bra att lyssna på i princip när som helst. På popaganda kommer det passa lika bra att stå längst fram vid kravallen som att dansa i poolen under denna spelning.

Shura

Shura är faktiskt en av de bokade artisterna som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Hennes album ”Nothing´s real” som släpptes nu i år, är helt i min stil. Det är nytt, fresht och häftigt. Om du känner att det är något som saknas i din spellista är det mycket möjligt att det är just Shura. Så var det i alla fall för mig. Shura, som egentligen heter Alexandra, är en brittisk popartist på 25 år, hennes debutalbum är grymt och jag är helt säker på att hennes spelning på popaganda kommer att bli enanstående.

 

Susanne Sundfor

Denna artist har en stor repertoar. Susanne Sundfor är en sångare från Norge som blandar jazz och klassisk musik med pop och elektroniska inslag. Hennes röst är otroligt vacker, och sounden likaså. Detta kan minst sagt bli en spännande spelning.

 

 Elias

Elias är en svensk artist som slog igenom med låten ”Revolution” 2015. Musiken är en blandning av soul och elektronika, och inte nog med att Elias levererar riktgt proffsig musik, han vill också bryta samhällsnormer med sina texter. Detta känns helt rätt i tiden, Elias är en artist som behövs just nu, och kommer att behövas framöver.

 

Deportees

Detta framgångsrika band från Umeå framför vacker och känslosam poprock. Dessutom väver de in politiska budskap i låtarna. Deportees har vunnit grammis för årets rock, årets grupp på P3 guld och mycket mer.

 

Little Jinder

Little Jinder är en av mina absoluta favoritartister. Hon debuterade 2008 med EP´n ”Polyhedron”, därefter släppte hon flera EP´s och ett album, på engelska. År 2014 släpptes albumet ”Little Jinder”, det första på svenska. Två år senare släpptes ett andra album på svenska, ”Allting suger”. Little Jinder ligger även bakom hitsen ”Sommarnatt” och ”Jag måste sluta leva som jag lever för evigt”. Musiken är poppig och drömsk, texterna är fina och lätta att relatera till. Själv har jag sett Little Jinder live en gång, och jag kan säga att det var en av de bästa spelningarna jag sett. Josefin briljerar med sin coolhet och känsla. Little Jinder är en underbar artist, och jag vet att hennes spelning på Popaganda kommer att bli magisk. Be there, helt enkelt!

Amanda Bergman

Amanda Bergman är kanske främst känd från det hyllade indiepopbandet Amason. I år påbörjade hon en karriär som soloartist under eget namn, och släppte det finstämda albumet ”Docks”, som bland annat innehåller hitsingeln ”Falcons”. Hennes spelning på popaganda tror jag kommer bli en ända stor njutning…

 

Frances

Denna singer-songwriter från England besitter en riktigt fin röst som gör sig väl för den lugna popmusik hon framför. Låtarna är mjuka och härliga att lyssna på. Att sitta och chilla i gräset och blåsa såpbubblor till denna artists musik vore en dröm, som kan gå i uppfyllelse ;)

 

Niki and the dove

Niki and the dove består av paret Malin Dahlström och Gustav Karlöf. Det är en indieduo vars musik är en blandning av pop och electronica. De har samarbetat en del med Veronica Maggio på hennes senaste skiva. Personligen älskar jag denna duo, musiken är bara genuint härlig. Kan det bli bättre än så?

 

Frankie cosmos

Popaganda beskriver själva Frankie Cosmos som en av årets mest intressanta artister. Ju mer research jag gör på Frankie Cosmos, som egentligen heter Greta Kline, förstår jag vad de menar. Denna 22-åriga artist ska ha släppt 40 album under olika artistnam?! Rösten är något lågmäld och väl ackompanjerad av rockiga beat. Jag ser mycket fram emot att få ta del av en spelning med Frankie Cosmos!

 

Marit Bergman

Marit Bergman är nu tillbaka efter att under ungefär sju år varken släppa musik eller spela live. Nu har hon släppt ett album på svenska, med det vackraste namnet, ”Molnfabriken”. Låtarna är mjuka, lätta att lyssna på och passar sig perfekt i sommarvärmen.

Slutligen, några tips inför popaganda:

Ta ett dopp i swimmingpoolen! Ha glitter under ögonen! Dansa så mycket du orkar! Ät mycket god mat, och framförallt churros! Titta på konstsimmet, det är coolt! Blås såpbubblor! Njut av all underbar musik!

 
 
Bild från förra årets Popagandafestival.

 

Allmänt | |
Upp