Drugstore Lovin´ - Rebecca och Fiona

Vi börjar närma oss slutet av sommaren 2016, och nästintill ingenting kunde komma lägligare nu än Rebecca och Fiona´s nya singel ”Drugstore lovin´”. Jag skulle vilja likna den med en iskall drink i sommarhettan. Den här singeln får mig att vilja känna mig glassig, får mig att vilja leva glassigt under den sista sommarmånaden innan höstmörkret brer ut sig över landet. Den inspirerade mig till att måla naglarna lilaglittriga, städa mitt rum, sätta upp håret i två tofsar och måla på extra mycket mascara, för att sedan äntligen slå mig ner på min nybäddade säng och lyssna igenom hela Rebecca och Fiona´s repertoar för första gången. Det känns som om jag förlorar mig i beaten, jag drunknar i dem, och min högsta önskan blir att stanna där för evigt. De flesta av de äldre låtarna har precis samma välbalanserade sound som ”Drugstore lovin´”, även om den nya singeln tillsammans med ”Sayonara” skiljer sig en del från tidigare verk. Rebecca och Fiona ska nämligen gå från EDM (elektronisk dansmusik) till pop, de ska nu ut och turnera med band vilket de inte gjort tidigare. Med tanke på de senaste låtarna, tillsammans med allt de tidigare gjort, är jag övertygad om att det kommer att bli perfektion. För just det är ”Drugstore lovin´”, perfektion. Det är en somrig och omåttligt poppig låt med en svängig melodi som är lätt att sjunga med i, men som absolut inte blir för enkel. Soudet är krispigt och stumt avrundat, och det är just det som bara får en att kräva mer, som får en att lyssna om och om igen för att man inte får nog. Rösterna låter perfekt, de liksom smeker öronen med sin mjuka, svala ton. Det är en cool och lätt text, men som ändå får en att fundera på dess innebörd. Rebecca och Fiona är skickliga som få, de vet precis vad de vill och utför med en precishet som verkligen fascinerar mig. Inte enbart i musiken, även i deras sätt att klä sig, sminka sig och föra sig. Videon till ”Drugstore lovin´” fångar estetiskt den där känslan man får när man lyssnar på låten. En uttänkt mix av glitter, läppglans och rosa slush, stearinljus, kristallkronor och vita sjukhuslokaler.

 

För någon vecka sedan lyssnade jag på Rebecca och Fiona´s alldeles egna avsnitt i Kristoffer Triumfs framgångsrika podcast ”Värvet”. Där berättar de om karriären, den nya singeln, framtidsplaner och mycket mer. Det var fantastiskt att lyssna på, Rebecca och Fiona känns lite som deras musik; härliga, coola och intressanta. Jag rekommenderar er verkligen att lyssna på det avsnittet. Denna duo är nu helt självklar för mig, och jag är oerhört spänd på att följa deras utveckling och ta del av all kommande musik.

 
 
Allmänt | |
Upp